FM21
Flickor Röd
Linköpingscupen F05-07
2017-04-12 19:42

Årets säsong för MIBF avslutades i helgen med ett par dagar nere i Linköping där hela föreningens lag ställde upp i Floorball Games. Vi i F05-07 fick med oss ett härligt gäng tjejer som förväntansfullt ville spela några matcher och kanske äta en och annan godisbit. Vi kom ner redan på fredag kväll trots att vi inte hade någon kvällsmatch att spela, men det var skönt att vara på plats inför lördagens tidiga drabbning mot Onyx IBS. Fredagskvällen tog snabbt slut, men vi hann titta på F02-04 som hade match och vi hann även med att äta en sen middag innan vi kunde installera oss i salen vi skulle sova i. Luftmadrasser skulle pumpas upp och skolans korridorer skulle utforskas, men vid elvatiden låg alla på sina madrasser och försökte varva ner för att till slut kunna somna.

Så blev det lördag och vi hade en morgonmatch mot Onyx som vi spelat mot många gånger. Hallen kokade av adrenalin och tjejerna hade fått en massiv röd hejarklack med spelare, ledare och föräldrar från flera av MIBFs lag. Eftersom vi spelat flera gånger mot Onyx, så kändes det som att vi var trygga i vårt spel och vi visste vad vi hade för motstånd att vänta oss. Vi för matchen i stort sett hela tiden och vår höga press gör det svårt för Onyx att få något ordnat spel. Drygt åtta minuter in i första perioden sätter Nellie dit 1-0 och jublet ekar i hallen. Vilket tryck från läktaren! Innan periodpaus petar Moa in 2-0. Spelet fortsätter på samma vis i andra och när Tuva trycker dit 3-0 på ett frislag så lyfter taket i hallen! Mäktig känsla för både tjejerna och oss ledare. Innan matchen är slut så rullar Moa in sitt andra mål i matchen och vi tackar publiken som kom och hejade på oss.

Efter lite lunch och kanske en till godisbit, så taggade vi till för match mot Tungelsta. Det blev en lite loj uppvärmning då vi var lite bekymrade om vi skulle få någon motståndare över huvud taget. Fem minuter innan matchstart hade vi fortfarande inte sett till någon motståndare, men två minuter innan matchstart så dök de upp. Upp var också den riktning som våra tjejer behövde titta för att se motståndarna i ögonen. All spelare i Tungelsta var minst ett huvud längre än vår längsta tjej, så detta skulle nog bli tufft. Kanske var motståndarna säkra på att våra små spelare inte skulle skapa några bekymmer för dem, för i matchinledningen så var det vi som höll i taktpinnen och Tungelsta hade uppenbara problem med vår höga press. Redan två minuter in i första perioden, så stänkte Tuva in 1-0 och vi kände oss starka. Efterhand så kom Tungelsta in i matchen och hade nog skakat av sig den omedvetna underskattningen. De tog över spelet mer och mer och en sekund innan periodpaus så kvitterade Tungelsta. I periodpaus pratade vi om att fortsätta löpa och möta motståndarna med kroppen. Det märktes dock att våra tjejer tyckte det var tufft att möta så stora spelare. Andra perioden blev lite för tuff för oss och vi hade svårt att få till något eget spel. Tungelsta var pga sin fysik lite för bra för oss och vi tvingas kapitulera med minsta möjliga marginal. Matchen slutar med en 2-1 förlust, men både tjejerna och vi ledare är väldigt nöjda över vår egen insats.

Tillbaks till sovsalen och tjejerna var märkbart trötta. Vissa mer än andra visade det sig. Frida och Moa slocknade en stund och det var nog fler som borde sovit middag, men eftersom MIBF pojkar 06/07 nu flyttat in i rummet bredvid oss så blev det inte en lugn stund för många av tjejerna. Efter kvällsmaten var det dags att tagga till igen för en kvällsmatch. Skulle tjejerna orka? Linköping stod för motståndet och man såg direkt på uppvärmningen att det var ett gäng bollskickliga tjejer vi skulle möta. Som vanligt skulle vi inte låta detta skrämma oss, utan vi kör på i vanlig ordning med snabba löpningar och hög press. Dock har vi problem att få hålla i bollen längre stunder och vi har lite problem med orken. Vi möter ett bättre lag, men vi lyckas nästan med att få oavgjort. När det är två minuter kvar sätter Linköping sitt segermål. Matchen slutar 3-2 och våra mål görs av Tuva och Alva.

Äntligen fick tjejerna duscha och gå tillbaks till rummet. Nu trodde vi att alla skulle somna snabbt, men är det cup så är det. Tiden ska utnyttjas till max och varför sova när man kan busa runt med några killar. När klockan slagit elva så får vi äntligen alla i säng.

Söndagmorgon betyder sovmorgon och efter en sen frukost så är det dags att städa upp i rummet. Tur att vi hade gott om tid till sista matchen, för det var ju inte med raketfart som tjejerna packade ner sina grejer.

Nu var det dags att avsluta cupäventyret med en match mot Hjulsbro. En match som blev jämn och spännande, men där vi skulle stå som segrare till slut. Slutresultat 3-1 med mål av Nora, Tuva och Felicia. Vilka tjejer vi har!

Vi ledare är väldigt stolta över tjejernas uppträdande både på och vid sidan om planen. Alla har haft roligt och det är nästan så att man längtar till nästa säsong redan nu. För nu är säsongen över och vi har inga fler planerade träningar. Vi kommer spela en match mot mammorna och avsluta säsongen med en sista seger (förhoppningsvis). Tack till alla som hjälpt till med cupäventyret. Andreas, Lena och Terese ska ha ett stort tack och även alla föräldrar som hjälpt till med allt och som hejat på våra underbara små krigare.

Högt tempo mot KIB2019-01-19 17:39
2019-01-12 19:41